Trusted 5+ Cara Hilangkan Tahi Lalat pada Baju

Hai, fashionistas! Jenuh dengan bintik-bintik yang mengganggu penampilan sempurna kamu?

Jangan khawatir, kita punya solusinya!

Dalam artikel ini, kita akan membahas cara hilangkan tahi lalat pada baju dengan praktis!

Dari cuka sampai baking soda, kita akan bagikan trik-trik hebat yang akan membuat pakaian kamu terbebas dari noda bintik-bintik.

Jadi, siap untuk menghilangkan bintik-bintik dengan mudah? Yuk, dengarkan tips-tipsnya!

Apa Itu Bintik Hitam atau Tahi Lalat Pada Baju?

Bintik hitam atau tahi lalat di atas baju itu macam kotoran kecil yang timbul sebab kena racun atau tumpah.

Kadang-kadang dia macam titik gelap yang mencolok di baju kita, sehingga pening dibuatnya untuk cara hilangkan tahi lalat pada baju ini.

Tahi lalat boleh jadi sebab dari pelbagai perkara macam minyak, makanan, atau dakwat.

Untuk jaga penampilan elok, penting untuk hilangkan tahi lalat guna cara hilangkan bintik hitam pada baju putih.

Penyebab Bintik Hitam di Baju

Biasanya, tpenyebab bintik hitam di baju timbul karena kelembapan.

Mungkin kita tidak sadar jika ada pakaian yang basah atau lembap di keranjang cucian.

Buat para ibu yang memiliki anak kecil, terkadang kita tidak menyadari jika susu menempel pada pakaian anak atau bahkan pakaian kita sendiri.

Ketika pakaian tersebut terperangkap di keranjang cucian selama beberapa hari, bintik hitam pada baju putih mulai muncul.

Cara Hilangkan Tahi Lalat Pada Baju

Berikut adalah 5+ cara hilangkan tahi lalat pada baju yang boleh korang semua ikuti langkah-langkahnya.

1. CUKA

Cara Hilangkan Tahi Lalat Pada Baju
Cuka

Salah satu cara hilangkan bintik hitam di baju adalah dengan menggunakan cuka.

Cuka memiliki sifat yang bisa memutihkan dan membersihkan dengan sangat baik.

Caranya cukup mudah, kamu bisa mencampurkan air hangat dengan cuka dalam perbandingan yang sama, yaitu 1:1.

Setelah itu, rendam baju yang ada tahi lalatnya dalam larutan tersebut selama sekitar setengah jam.

Setelah itu, gosoklah dengan lembut bagian yang terkena tahi lalat menggunakan sikat gigi yang halus lalu terakhir, bilaslah dengan air bersih.

Hasil cara hilangkan tahi lalat pada baju ini akan terlihat luar biasa!

2. BAKING SODA

Imej cara hilangkan bintik hitam di baju Baking Soda
Baking Soda

Baking soda adalah bahan yang boleh digunakan untuk cara hilangkan tahi lalat di baju!

Cara hilangkan tahi lalat pada baju ini sangat mudah, campurkan baking soda dengan air sampai jadi pasta.

Kemudian, sapukan pasta tersebut dengan rata pada tahi lalat yang degil dan biarkan selama 15-20 minit.

Lepas tu, gosok perlahan dengan menggunakan berus gigi dan bilas dengan air bersih.

Baking soda akan membantu menghilangkan tahi lalat serta mengharumkan baju anda dengan wangi segar.

Dengan baking soda, masalah tahi lalat pada baju dapat diatasi dengan mudah!

3. JUS LEMON DAN GARAM

Imej bintik hitam pada baju putih Jus Lemon dan Garam
Jus Lemon dan Garam

Cara nakk hilangkan tahi lalat di baju secara alami, kamu bisa coba menggunakan jus lemon dan garam.

Peras lemon yang segar, lalu tambahkan beberapa sendok garam ke dalamnya.

Oleskan campuran ini ke noda di baju dan biarkan selama 30-60 menit lalu setelah itu, cuci baju seperti biasa.

Jus lemon punya efek pemutih yang alami dan efektif, sedangkan garam membantu menghilangkan noda dengan lebih mudah.

Coba cara hilangkan tahi lalat pada baju ini, semoga berhasil!

4. Cara Hilangkan Tahi Lalat pada Baju PELUNTUR

Imej cara nakk hilangkan tahi lalat di baju Peluntur
Peluntur

Kalo kamu punya tahi lalat yang susah diapus, peluntur bisa jadi penyelamat kamu, nih.

Pertama cara hilangkan tahi lalat pada baju ini ialah, rendam baju kamu dalam air hangat sama dikit peluntur selama 15-30 menit.

Setelah itu, cucilah baju kamu pake deterjen kaya biasanya.

Peluntur bakal bantuin bikin tahi lalat yang nempel keras jadi lebih lembut dan gampang diapus waktu dicuci.

5. Vanish

Imej cara hilangkan bintik hitam pada baju putih Vanish
Vanish
Sumber Imej: Pinterest

cara hilangkan tahi lalat pada baju seterusnya yaitu menggunakan vanish!

Vanish adalah satu produk pembersih yang mantap gila babeng untuk cara menghilangkan bintik hitam pada baju akibat keringat.

Guna Vanish terus kat tahi lalat yang nak di’banished’, pastu kasi dia berehat la sket ikut arahan yang ada.

Lepas tu, basuh baju macam biasa pakai sabun pencuci. Vanish ni memang power gila babi lah untuk menghilangkan tahi lalat tu dan kembalikan sinar kat baju korang yang dah pudar.

So, jangan risau dah bila ada tahi lalat menyerang, Vanish sedia membantu kita!

Jom Tengok: 10 Padanan Baju Hitam Tudung Warna Apa yang Popular

6. AIr Panas

Imej cara hilangkan tahi lalat pada baju Air Panas
Air Panas

Cara yang paling senang dan berkesan untuk buang tahi lalat pada baju ialah dengan guna air panas.

Panaskan air dan basuh tahi lalat tersebut.

Air panas akan membantu melonggarkan tahi lalat dari serat kain dengan lebih cepat dan mudah.

Pastikan suhu air tidak terlalu panas supaya tidak merosakkan baju.

Dengan cara ini, tahi lalat pada baju akan hilang dengan mudah dan tidak akan merosakkan kualiti kain.

Dengan menggunakan air yang panas betul-betul, kita boleh buang tahi lalat pada baju awak dengan pantas dan senang.

Jadi, tak payah risau lagi bila jumpa tahi lalat kat baju kegemaran awak. Cuba cara ni dan nikmati baju yang bebas tahi lalat. Terus berfesyen dengan penuh yakin!

Nah, itulah dia, beberapa cara hilangkan tahi lalat pada baju yang keren, fashionistas!

Pakai bahan-bahan yang ada di sekitar kita aja, kayak cuka, baking soda, jus lemon, dan garam, peluntur, atau Vanish, deh.

Dengan itu semua, bajumu bisa jadi bebas dari noda yang bikin ribet.

Jadi, jangan biarkan tahi lalat bikin penampilanmu berantakan, langsung aja coba trik simpel ini buat hilanginnya dan tampilkan gaya Anda dengan percaya diri!

Originally posted 2023-05-30 19:51:43.